[RECENZE] Renée Ahdieh - Pomsta & rozbřesk

KNIHA: Pomsta & rozbřesk
AUTOR: Renée Ahdiehová
SÉRIE: Pomsta & rozbřesk #1
ŽÁNR: Fantasy, YA, retelling
NAKLADATELSTVÍ: CooBoo
POČET STRAN: 400
ANOTACE: V tomto napínavém převyprávění Tisíce a jedné noci si násilnický kalif Chálid bere každou noc novou dívku a za rozbřesku ji nechává pověsit na hedvábném provazu. Když takto skončí i šestnáctiletá Šíva, rozhodne se její přítelkyně Šeherezáda pro pomstu a dobrovolně se stane vládcovou další ženou. Je odhodlána zůstat nejen naživu, ale také ukončit jeho hrůzovládu jednou provždy. Zjišťuje však, že kalif je jiný, než si myslela…

MÉ HODNOCENÍ:
Nebudu vám lhát. Do převyprávění pohádek jsem teď absolutně zažraná. Měsíční kroniky, Dvůr trnů a růží atd., tudíž neexistovala možnost, že si nepřečtu Pomstu & rozbřesk.

Výsledek obrázku pro the wrath and the dawn tumblrPomstu & rozbřesk jsem měla vyhlídnutou už od té doby, co se poprvé objevila u zahraničních booktuberů. Ke knize mě to zpočátku hned táhlo, ale v té době, jen pomyšlení na čtení v angličtině, mě šíleně děsilo. Sama sobě se nedivím, protože tahle knížka pro mě byla i v češtině trošku větší oříšek. O tom, jaký to byl oříšek, vypovídá i to, že na konci knihy se vyskytuje čtyř stránkový slovníček.
Menším problémem pro mě bylo to, že hned jak otevřeme knihu, jsme do příběhu doslova vtrženi. Nedostává se nám jako pro čtenáře téměř žádný prostor k rozkoukání se. K tomu všemu všechna ta zvláštní jména na zapamatování. (Jsem si hold navykla na jména Harry, James, Will atd.) Ze začátku to bylo hodně matoucí.

Šeherezáda si tak moc věřila, že Chálida zabije za to, co provedl všem ženám, které zabil. (Nejvíce si samozřejmě připomínala smrt své nejlepší kamarádky Šívy.) Že by konečně hlavní hrdinka, co kašle na veškeré milostné zájmy a jde za tím, co si myslí, že chce udělat? Tahle myšlenka je až moc krásná na to, aby se stala skutečností. (Bohužel.)

Výsledek obrázku pro the wrath and the dawn tumblrAle - příběhu dodávají na úžasnosti postavy, které Renée vytvořila a zasazení v arabské zemi. Šeherezáda je hrdinkou, které si nenechá nic líbit a stojí si za svým. Což je nádherné osvěžení pro ty, kteří čtou knihy typu „Áach, zachraň mě princi!“. Chálid je přesně takový, jakého jsem očekávala. (Neřeknu jaký, protože haló, spoilery!) No, nakonec poznáte sami, jaký je doopravdy. Zbývající vedlejší postavy měly také něco do sebe. Buď jste je nenáviděli nebo zčásti měli rádi. Kromě Despiny. Ta holka byla opravdu otravná.

Zpočátku mi vadilo, že Šeherezáda váhá nad zabitím Chálida. Opravdu mi to vadilo, a dokonce jsem se snažila, aby se mi vztah mezi nimi znechutil. Ale ten příběh byl až tak moc krásný, že jsem tomu prostě neodolala a podlehla jsem. (Jsem strašný zbabělec!)

Styl psaní Renée Ahdiehové je zcela jiný než u jakékoliv spisovatelky naší doby. Píše nesmírně poeticky, nutí vás zamýšlet se nad některými věcmi, které se vám zdají ve vašem životě naprosto banální záležitostí. A to je to, co mě nutí dát knize 4 hvězdičky. I přes ten spíše zmatený začátek a částečnou nechápavostí nad tím, jak mohla Šeherezáda najít zalíbení v člověku, který zabil její nejlepší kamarádku. Nechci spoilerovat, a také že nebudu, ale říct vám musím toto: nakonec všichni pochopíme, že se to tak všechno muselo stát.

TÍMTO BYCH CHTĚLA PODĚKOVAT INTERNETOVÉMU KNIHKUPECTVÍ MARTINUS.CZ ZA POSKYTNUTÍ RECENZNÍHO VÝTISKU, MOC SI  TOHO VÁŽÍM :)!
KNIHU SI MŮŽETE ZAKOUPIT ZDE

⭐⭐⭐⭐