úterý 26. dubna 2016

[RECENZE] Stephen Chbosky - Ten, kdo stojí v koutě


Ten, kdo stojí v koutě

KNIHA: Ten, kdo stojí v koutě
AUTOR: Stephen Chbosky
SÉRIE: Samostatná kniha
NAKLADATELSTVÍ: Slovart
PROVEDENÍ: Paperback
POČET STRAN: 216
ANOTACE: Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.

MOJE HODNOCENÍ:

Jako první musím zmínit to, že je strašná škoda, že kniha nevyšla už dřív a lidé o ní nevěděli už od roku 1999, kdy kniha byla poprvé vydána, protože si myslím, že si zasloužila více pozornosti hned od začátku.

Tentokrát jsem jako první viděla film, který se v českých kinech uvedl pod názvem Charlieho malá tajemství, což nepochopím, když je to adaptace již existující knihy. Prostě filmové distribuce, co bychom chtěli, že? Každopádně, filmové zpracování patří mezi moje nejoblíbenější filmy, takže šup na něj, protože velmi brzy napíši další Okecávačku.
Jako bychom byli někde jinde. Jako bychom byli na 
nějakém lepším místě.

Ale vraťme se zpátky ke knize. Myslím, že si moji rodiče myslí, že jsem se totálně zbláznila, protože jsem si začala pouštět písničky, jak říkají, jejich mládí. (V knize najdete celý seznam na straně 66, poslechnout si ho můžete na YouTube zde.) Věřte mi, nezešílela jsem, jen jsem se snažila porozumět Charliemu ve všech ohledech. A to jsem mu rozuměla hned od úplného začátku.

Myslím, že knihu Ten, kdo stojí v koutě si musí všichni přečíst. Opravdu všichni, i když je vám 50 let a chcete si připomenout, jaké to mohlo být (nebo bylo), když vám bylo (je) 15 – 16 let a nastupujete na střední školu, kde nikoho neznáte a jste outsider.

Postavy budou rozhodně všem nějakým směrem sympatické, a pokud ne, tak jste divní. Jedinou postavu, kterou asi každý nepochopí, je Charlie, protože tenhle kluk je opravdu zvláštní. Zvláštní svým osobitým kouzlem.
A přísahám, že v ten okamžik jsme byli 
nekoneční.

Stephen Chbosky napsal pouze 2 knihy. Jednou z nich je právě Ten, kdo stojí v koutě, a já mám strašnou depku, protože jsem narazila na dalšího skvělého autora, který toho nic moc nenapsal, čehož je veliká škoda, protože i kdyby těch knih napsal 100 nebo jenom tuto jednu, přečetla bych si od něj každou nejméně třikrát.  

TÍMTO BYCH CHTĚLA PODĚKOVAT NAKLADATELSTVÍ SLOVART.CZ ZA POSKYTNUTÍ RECENZNÍHO VÝTISKU, MOC SI  TOHO VÁŽÍM :)!
KNIHU SI MŮŽETE ZAKOUPIT ZDE

1 komentář:

  1. Na túto knihu som snáď ešte nevidela zlú recenziu. Určite sa do nej musím niekedy tento rok pustiť.

    OdpovědětVymazat